Dlaczego warto korzystać ze zdjęć stockowych?

O istocie tekstu napisano bardzo wiele. Dla copywriterów treść mogłaby być jedynym nośnikiem informacji. Tymczasem nie o ich upodobania chodzi w komunikacji z odbiorcą. By komunikat trafił do osoby lub osób, do których jest kierowany, powinien być wyrażony 'w ich języku’. Musi po prostu wpisywać się w ich styl i upodobania. Inaczej będzie wyglądał przekaz dedykowany 5-latkowi, a inaczej nastolatkowi. W dobie rozwoju technologicznego, nie tylko tekst jest nośnikiem informacji. Wręcz przeciwnie, to właśnie obraz może wyrażać więcej niż przysłowiowe '1000 słów’. Dlatego też blogerzy, influencerzy, ale i firmy, starają się zainteresować swoich odbiorców odpowiednio zbudowanym komunikatem. Pomocne w tym działaniu są zdjęcia stockowe. Jednak korzystając z nich w celach komercyjnych, należy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach.

  1. Rola obrazu na stronie internetowej
  2. Zdjęcia stockowe – co to takiego?
  3. Licencje zdjęć stockowych, czyli prawidłowe korzystanie z praw autorskich
  4. Jak wybrać atrakcyjne zdjęcia stockowe na stronę?

Rola obrazu na stronie internetowej

Większość użytkowników, z którymi mamy styczność w internecie, to wzrokowcy. Bez wątpienia jest to też cecha, która ułatwia im sprawne poruszanie się po witrynach internetowych. Należy bowiem zaznaczyć, że Internet to prawdziwa kopalnia wiedzy, ale i… niepotrzebnych informacji. Szukając konkretnych danych, dobrze jest mieć wypracowaną umiejętność ich selekcji. Mając zatem to na względzie, należy zrobić wszystko, by zwrócić uwagę potencjalnego czytelnika. Z pomocą twórcom stron internetowych czy copywriterom, przychodzą obrazy. Na witrynach internetowych można spotkać się zarówno z grafikami dedykowanymi, czyli zaprojektowanymi pod potrzeby strony, ale i ze zdjęciami pobranymi ze zdjęć stockowych. Fotografie lub grafiki dodane do tekstu, odgrywają zasadniczą rolę pozostania w pamięci czytelnika na dłużej. Tekst, choćby był wyjątkowo interesujący, czytany jednostajnie od początku do końca, z czasem zmęczy odbiorcę. Uatrakcyjnić go może zdjęcie i co ważne niekoniecznie wykonane na potrzeby tego konkretnego tekstu. Często wystarczy bowiem pokusić się o najlepsze zdjęcie z banków zdjęć stockowych.

Zdjęcia stockowe – co to takiego?

Stock to inaczej miejsce, które gromadzi treści wizualne. Znajdują się tutaj nie tylko zdjęcia, ale i filmy, animacje czy coraz bardziej popularne gify. Ze zdjęć stockowych, jak i innych materiałów, korzystać może każdy. Robią to nie tylko osoby prywatne, ale i firmy. Obrazy pobiera się głównie w celach informacyjnych. Służą wzmocnieniu treści komunikatu. Dzięki bankom zdjęć, nie ma konieczność wydawania dodatkowego budżetu na zatrudnianie fotografa czy grafika. Zdjęcia stockowe to spora oszczędność, szczególnie jeśli wybiera się darmowe strony do pobierania materiałów, choć co trzeba podkreślić i te płatne są równie korzystnym rozwiązaniem.

Licencje zdjęć stockowych, czyli prawidłowe korzystanie z praw autorskich

Zdjęcia stockowe jeśli wykorzystywane są na domenie publicznej, powinny być stosowane zgodnie z wytycznymi danej licencji. Każdy bank zdjęć, nawet jeśli obejmuje darmowe zdjęcia stockowe, posiada swój regulamin, którego trzeba przestrzegać, by nie naruszyć praw autorskich i nie opublikować materiałów bez zgody autora. Należy bowiem pamiętać, że pobranie zdjęć stockowych, nie oznacza posiadania ich na własność. Dobrze jest mieć na uwadze tzw. Royalty Free danej strony. W wielu przypadkach jest bowiem tak, że by wielokrotnie wykorzystywać zdjęcia, należy ponieść jednorazową opłatę. Rodzajów Royalty Free jest bardzo dużo, a o ich specyfice decyduje każdorazowo wyłącznie konkretny bank zdjęć.

Jak wybrać atrakcyjne zdjęcia stockowe na stronę?

Szukając dobrej grafiki na stronę niekoniecznie trzeba zatrudniać grafika lub fotografa do wykonania dedykowanej sesji zdjęciowej. Firmy, blogerzy czy sklepy internetowe, bardzo często posługują się zdjęciami stockowymi w tym również tymi darmowymi. Co trzeba jednak zaznaczyć, to fakt, że mają do nich niestety dostęp wszyscy. Oznacza to, że wybrane zdjęcie może się pojawić np. na stronie konkurencji, a tym samym obniży atrakcyjność contentu. Dlatego też w wielu przypadkach, jednak bardziej bezpiecznym rozwiązaniem będzie skorzystanie z obrazu na licencji. Kluczową rolę odgrywa również dobór odpowiedniego materiału. Nie wystarczy bowiem wpisać frazę w wyszukiwarkę banku. Warto przejrzeć kilka, a nawet kilkanaście odsłon w poszukiwaniu odpowiedniego zdjęcia. Liczy się bowiem spójność tematyczna, czyli powiązanie tekstu z tym co wyraża dołączona fotografia. Czytając tekst dotyczący kotów, czytelnik oczekuje zdjęć konkretnie tych zwierzaków, nie zaś psów czy ryb w akwarium.

Korzystanie ze zdjęć stockowych to przede wszystkim duża oszczędność zarówno czasu, jak i budżetu. Jak to już zostało podkreślone, dzięki gotowym grafikom z banków zdjęć, nie ma konieczności zatrudniania fotografa. Dodatkowo zdjęcia stockowe są dostępne w dobrej rozdzielczości. Pobierając materiał na plakat czy billboard, nie ma obaw, że realizacja nie będzie czytelna, a kolory stracą na intensywności. Zdjęcia z banków zdjęć to wygodne rozwiązanie, z którego skorzystać może każdy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *